Žene u crnim kronikama, muškarci u 'ozbiljnim' temama

Svi najtiražniji hrvatski dnevni listovi, bez obzira na razlike u političkoj orijentaciji, jednako su nezainteresirani za žene kao sugovornice i stručnjakinje, pokazala je analiza koju je Grupa za ženska ljudska prava B.a.b.e. provela u sklopu projekta što ga je financirala Europska komisija.

Žene u hrvatskim medijima prikazuju se razgolićene na fotografijama ili se spominju u crnim kronikama, a muškarci sudjeluju u "ozbiljnim temama", ističe Sanja Sarnavka, koordinatorica udruge B.a.b.e i autorica priručnika "Put do vlastitog pogleda - Kako čitati, slušati, razumjeti medijske tekstove i medijsku kulturu". Medijska prevlast muškaraca izrazito je velika kada je riječ o političkim temama - tu je prisutno tek 7 posto žena, a ženskih glasova malo je i kada se prezentiraju ekonomske teme - svega 9 posto. U analizi "udarnih" dnevnih vijesti hrvatskih tiskanih i elektroničkih medija, koje su B.a.b.e provele 2000. godine, pokazalo se da je u njima bilo spomenuto ili citirano 18 posto žena te 82 posto muškaraca.

 

Iako u hrvatskim medijima radi sve više žena, broj žena na vodećim pozicijama još je vrlo malen. Tako od 29 ključnih pozicija u novinama i na televizijama samo 5 zauzimaju žene. Novinarstvo se feminizira, a pokazalo se da feminizacija neke profesije obično znači pad njezina društvenog ugleda, niže zarade i ekonomsku nesigurnost.

Žene kao konzumentice medija ne razlikuju se po svojim interesima od muškaraca. I žene i muškarci u Hrvatskoj najviše čitaju crnu kroniku, no žene su nešto više zainteresirane za lokalnu politiku, ističe Suzana Kunac, suautorica publikacije "Nevinost bez zaštite" u kojoj su predstavljeni rezultati istraživanja o tome kako žene percipiraju medijske sadržaje te koliko su zadovoljne prezentacijom žena u medijima. Istraživanje je provedeno u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini te u Srbiji i Crnoj Gori.

Analiza hrvatskog zakonodavstva, koju je provela Lovorka Kušan, pokazala je ozbiljne manjkavosti u provedbi zakona kao i neučinkovitost mehanizama zaštite, kako za žene čiju privatnost mediji povrijede tako i za žene uposlene u medijima kojima su ugrožena radna prava ili su žrtve diskriminacije.

Vesna Roller, Poslovni dnevnik



Pisane vijesti